23 Mart 1913 yılında İstanbul'da doğan sanatçı Abidin Dino, yaşamı boyunca sanatın farklı
alanları ile iç içe yaşamıştır. Ressam, yazar, şair, futbol eleştirmeni,
heykeltıraş, sahne dekoru tasarımcısı gibi alanlar sanatçının bilinen uzmanlık
alanlarıdır. Fakat kendisinden bahsedileceği zaman “Ressam Abidin” olarak hitap edilmesini tercih etmiştir. 1933 yılında D Grubu ve Liman Grubu kurucu
üyeleri arasında yer almıştır. II. Dünya savaşı yıllarında zorunlu olarak
Adana’da yaşamıştır ve 1951 yılında ise Paris’e göç etmiştir. Sanatçı yaşamının
sonuna kadar (1993) Paris’te yaşamış ve birçok farklı alanda eserler
üretmiştir.
Sanatçı
resim çalışmalarında çoğunlukla çiçekleri kendisine konu edinmiştir. Hatta 1977
yılı Mayıs ayının ilk haftası içerisinde İstanbul Vakko’da bir sergisinde yer
alan çiçek temalı resimleri arasında koyu kırmızı fon üzerine beyaz renk ile
resmettiği sade resimleri için mutluluğun resmi (yakın arkadaşı Ferit bey
tarafından belirtilmiş) ifadesini kullandığı söylenmektedir. Bununla birlikte Abidin
Dino’nun döneminin sanat ve edebiyat ustaları ile de yakın arkadaşlık
içerisinde olduğu bilinmektedir. En yakın arkadaşları arasında Nazım Hikmet Ran
bulunmaktadır. Gazete köşelerinde kaleme aldıkları yazılarında birbirlerine
karşı göndermelerde bulunmaktadırlar. Bunun en belirgin örneklerinden bir
tanesi ise; ülkemizde en çok bahsi geçen ve Abidin Dino ile özdeşleşen
“mutluluğun resmi” yazısıdır. Öyle ki, bu kelime ile adlandırılan bir resim çalışması
ise sanatçıya ait olduğu gibi yanlış bir düşünce ile hafızalarda yer etmiştir.
Aslında sanatçının bu kelime ile isimlendirdiği herhangi bir eseri
bulunmamaktadır. Usta şair Nazım Hikmet Ran’ın 1961 yılında yazmış olduğu ve
eşi “Vera TULYAKOVA’ya” diye başladığı 443 dizelik SAMAN SARISI isimli şiirinin
içerisinde Abidin Dino ile ilgili dizelere yer vermiştir. Bu şiirin son
dizelerinde; “Sen mutluluğun resmini yapabilir misin Abidin” dizesi birkaç defa
geçmektedir. Dolayısı ile şiirin isminden ziyade “mutluluğun resmi” ve “Abidin
Dino” bağlantısı çokça tekrarlanmış ve zihinlerde yer etmiştir.
Nazım Hikmet Ran'ın kendi sesinden "Saman Sarısı" şiiri: https://www.youtube.com/watch?v=TZoxoWtc4B0
Resim 1. Dianne Dengel
Abidin
Dino heykel çalışmalarında ise “el” imgesini form olarak tercih etmiştir. Kendi
ellerinin alçı kalıp dökümlerini defalarca almış, bazen tek bir form olarak
kullanmış ve bazen de birkaç el formunu birleştirerek bir bütün halinde
işlemiştir. Sanatçının heykellerinden bir tanesi anıt heykel olarak İstanbul
Akaretler yokuşunun tepesinde Maçka, İTÜ İşletme Fakültesi’nin karşısında yer
almaktadır (Resim 2). Bu anıt heykel Fatma Girik’in Şişli Belediye Başkanı olarak görev
aldığı dönem içerisinde 1993 yılında kendisi tarafından yapılan bir
girişim sonucunda meydana yerleştirilmiştir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder