23 Aralık 2011 Cuma
MÜZECİLİKTE HALKLA İLİŞKİLER VE HEDEF KİTLE ARAŞTIRMALARI PLANLAMASI
HALK & HEDEF KİTLE
Halkla ilişkiler bağlamında “halk”, bir ülke halkının tamamı değil, onun içinden belli özellikleri itibariyle bir araya getirilmek istenilen daha özel bir grup yani “hedef kitle”dir.
Hedef kitle, benzer nitelikler taşıdıkları ve ortak hareket ettikleri varsayılan bireylerden oluşan gruptur.
Hedef kitle anlamında söylenecek olursa, bir kurumun “halk”ı, o kurumun çalışmalarını etkileyen ve ondan etkilenen kişilerdir.
KULLANILAN ARAÇLAR
Broşür Bülten Dergi Afiş Kitap Kitapçık El kitabı Mektup Yıllık Zarf El ilanı Televizyon Radyo Film Gazete Internet Radyo ve televizyonlardaki küçük ilanlar (spotlar) Herkese açık davet Festivaller Sergiler Fuarlar Yarışmalar Toplantılar (panel, sempozyum, seminer vb.) Poşet İlan panosu Pankart Büyük reklam panosu
STRATEJİK PLANLAMA MODELİ
“HEDEF KİTLE”
Hedef Kitle ve Kritik Özellikler Nelerdir?
Hedef Kitle Hizmet Yada Ürünle İlgili Ne Hissediyor?
Hedef Kitlenin Hizmetle İlgili Hissettikleri Kurumun İstediği Şekilde Nasıl Değiştirilebilir?
HEDEFLERE GÖRE YÖNETİM (MBO)
• Hedef Kitle;
Mesaj kime verilmelidir ve hedef kitle örgütünün amaçlarını gerçekleştirmeye nasıl yardımcı olur?
Hedef kitlenin karakteristikleri nelerdir?
Demografik bilgiler mesajı yapılandırmada nasıl kullanılabilir?
• Hedef Kitleyi Belirlemenin Amaçları;
Hedef kitle neyi bilmek istiyor?
Mesaj hedef kitlenin ilgisine göre nasıl biçimlendirilebilir?
HEDEF KİTLE BELİRLENMESİNDE ETKİLİ OLAN ÖZELLİKLER
Kültür-Eğitim: Algı, Algının seviyelenmesi.
Fiziksel Özellikler: İnsanların kullandıkları eşyalara benzer materyallerin kullanılması.
Psikolojik Özellikler: Ruhsal olarak rahatsızlık vermeyecek betimlemelerin kullanılması.
Sosyo-Ekonomik Konum: Kullanılan binanın tasarım ve teknolojik malzemelerinin hedef kitleyi rahatsız etmemesi.
HEDEF KİTLELERİN BELİRLENMESİ
Demografik: Yaş, cinsiyet, gelir, eğitim, meslek, coğrafi yerleşim
Psikografik: Öğrenme, güdülenme, algılama, alışkanlık
Sosyolojik: Kültür, toplumsal sınıf, referans grupları
TAKTİKLER
Stratejileri harekete geçirmek ve belirlenmiş amaca ulaşabilmek için spesifik aktiviteler gerçekleştirmek gerekir.
Taktikler birincil ve ikincil düzeydeki hedef kitlelere ulaşmada iletişim araçlarının kullanımını içerir.
TAKTİKLERİN LİSTELENMESİ
Taktiklerin listelenmesi işler oturmaya başladıktan sonra daha az enerji ve aktiviteyi gerektirir.
KAMPANYA UYGULAMA PROGRAMININ HAZIRLANMASI
Sorumlu kişiler (aşamalar-faaliyetler)
Ne, ne zaman? (doğru zamanlama)
Bütçe (gerçekçi-uygulanabilir plan)
TAKVİM/ZAMAN TABLOSU
Bir program planının zamanlamasında 3 önemli unsur:
– Kampanyanın ne zaman harekete geçirileceği
– Aktivitelerin hangi sırayla gerçekleştirileceği
– Sonuca varmak için tamamlanması gereken tüm adımların derlenmesi
Bir Kampanyanın Zamanlaması
Program planlama çevresel durumların etkisi göz önünde bulundurularak yapılmalıdır.
Belirlenmiş hedef kitle için anahtar kelimelerin en anlamlı olduğu zaman seçilmelidir.
Takvim Düzenlenmesi
Taktiklerin bir çoğunun (haber duyurma, broşür hazırlanması vs) uzun zaman alacağı ve program bir çok taktiği içerdiği için her olayın bitiş tarihi ve oluş sırası önceden belirlenmelidir.
KAMPANYANIN UYGULAMA ÖNCESİ GÖZDEN GEÇİRİLMESİ
Programda yer alan faaliyetlerin ve mesajların belirlenen amaçların gerçekleştirebilmesi açısından yeterliği ve etki düzeyinin önceden araştırılması
Bütçe
Kurumlar genel bütçelerinin Halkla İlişkilere tahsis edecekleri kısmını belirleyebilmek için halkla ilişkiler sorumlularından program bütçesini belirlemelerini isterler.
Örn: 500$ broşürler, 1500$ seminerler...
UYGULAMA
Seminerler,
Fuar ve sergiler (katılma düzenleme)
Gazete ve dergiler için kurumsal ilanlar
Basın bültenlerinin dağıtımı,
Video gösterimi
HAZIRLIKLAR
Bilgi birikimi
İnsan gücü
Araç gereç
KENDİ ÇALIŞANLARI DIŞINDA EKİPLER
H.İ. Biriminde Bilinmesi Gerekenler
İşletmenin tarihçesi
Organizasyon yapısı ve faaliyetleri
Personele ilişkin bilgiler
Müşteriler, aracılar, ortaklar, tedarikçiler
Rakipleri ve rakiplerin Hİ faaliyetleri
Geçmiş Hİ faaliyetleri
KİŞİLER ARASI İLETİŞİM
Sözlü
– Dil
– Dil Ötesi
Sözsüz
– Yüz ve beden
– Bedensel temas
– Mekan Kullanımı
– Araç Kullanımı
ETKİLİ İLETİŞİM
Doğru zaman
Nezaket ve esneklik
Açık, Kesin, Uygulamaya yönelik davranış
Güleryüzlü-uyumlu
Sabırlı
Dinleyen
Emir değil Teklif eden
Seçim hakkı tanıyan
DEĞERLENDİRME
Hedefler ölçülebilir olmalıdırlar
Değerlendirme kriterleri
– Gerçekçi
– Güvenilir
– Duruma özel
– Müşterilerin ve çalışanların beklentilerini destekleyecek türde olmalıdır
Değerlendirme
Ürün/ Hizmet Ölçümü
Mesajın Etkisinin Ölçümü
Kitlenin Farkındalığının Ölçümü
Kitlenin Yeni Tutumumun Ölçümü
Kitlenin Davranış Biçiminin Ölçümü
Bilgi verme amaçlı hedefler genellikle anahtar mesaj hakkında ne ölçüde söz edildiğinin derlenmesi ve analiz edilmesini gerektirir.
Koveraj
Ne kadar kişiye ulaşıldığıyla ilgili bazı ölçümler; kaç broşür dağıtıldığı, kaç kişinin semineri dinlemeye geldiği gibi rakamların belirlenmesi ise daha kolaydır.
Değerlendirme
Motivasyonel hedefler ise müşteri sayısındaki ya da pazar payındaki büyüme gibi kıstaslarla değerlendirilebilir.
Aynı zamanda çeşitli kıyaslama araştırmalarıyla insanların kampanyadan önceki ve sonraki algıları ölçülebilir.
HEDEF KİTLENİN BELİRLENMESİNİN AVANTAJLARI
Müşteriler
Hammadde ya da hizmet sağlayanlar (tedarikçiler).
Rakipler
Kaynak ve kredi sağlayanlar
Düzenleyici ve denetleyiciler
Yerel yönetimler
Fikir liderleri
Kamu yönetimi
Siyasi partiler
Meslek kuruluşları
Sendikalar
Dernek ve vakıflar
Uluslar arası örgütler
Potansiyel işgücü
Çıkar sahipleri A) İşletme sahipleri B) Yönetim kurulu C) Çalışanlar D) Bayiler E) Toplumsal çevre
Kaydol:
Kayıt Yorumları (Atom)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder